«META-SKILLS» В СТРУКТУРІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОГО ФАХІВЦЯ-ЮРИСТА
DOI:
https://doi.org/10.21564/2786-7811.1.319569Ключові слова:
система компетентностей, майбутні фахівці-правознавці, сучасний професіонал, навички, soft-skills, hard-skills, meta-skillsАнотація
В статті доводиться, що у ХХІ столітті фopмyється нова парадигма coцioкyльтypниx, професійних знань, нopм тa кoмпeтeнтнocтeй, покликаних забезпечити конкурентоздатність та успішність фахівця. Людський капітал є пріоритетом для престижних компаній та організацій.
Виникає потреба у формуванні якісно нових, на порядок вищих навичок професіонала. Сучасні роботодавці зацікавлені в фахівцях, які мають різноманітні здібності та вміння, тому в системі вищої освіти відбувається перехід від знаннєвої до компетентнісної парадигми.
Специфіка професії правника передбачає комплексний розвиток професійних і особистісних якостей, тому важливими є не лише знання та вміння, отримані в процесі навчання у вищому навчальному закладі, а й ті, що формуються шляхом самоосвіти та саморозвитку.
Базові компетентності правознавця – комплекс найбільш важливих складових професійної підготовки фахівця, що визначають зміст та структуру професійної освіти з урахуванням особливостей діяльності юриста.
На противагу спеціальним професійним навичкам, які отримуються в закладі вищої освіти і мають жорстку прив’язку до певної професії («hard-skills»), в системі компетентностей сучасного професіонала величезного значення набувають ще дві групи навичок - «soft-skills» та «meta-skills».
Проаналізовано відносно нову групу навичок «meta-skills» - провідні навички, навички високого порядку, які посилюють і активізують інші навички. До «meta-skills» відносяться самосвідомість, креативність та стійкість.
Обґрунтовано висновок про те, що використання компетентнісного підходу в процесі професійної підготовки майбутніх правознавців забезпечить конкурентоспроможність фахівця, відповідність професійних якостей вимогам ринку праці. Щоб бути успішним юристом, потрібно мати фахову освіту, володіти фундаментальними знаннями, вміти застосовувати ці знання в практичній діяльності, мати сформовану професійну свідомість та самосвідомість.
Посилання
Лещенко Г.А., Беляєва А.М. Формування професійної компетентності майбутніх юристів. Young Scientist. 2023. № 6 (118). С.47-50.
Сидоренко Т. Консолідація інформації як основа розвитку інформаційного суспільства ХХІ ст. Society. Document. Communication. Соціум. Документ. Комунікація, 2021. № 1(12), С. 270-293.
Конюкова І. Я., Сидоровська Є. А. Цифровий етикет комунікативної культури ХХІ століття. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. ғ 1. С. 26-30.
Яворська Г.Х. Базові компетентності майбутніх правознавців. URL: http://www.sci-notes.mgu.od.ua/archive/v25/59.pdf
Castells M. The Rise of the Network Society, The Information Age: Economy, Society and Culture Vol. I. Cambridge, Massachusetts; Oxford, UK : Blackwell. 1996. 625 p.
Воронкова В. Г., Романенко Т. П., Андрюкайтене Р. Ґенеза від інформаційного суспільства до “smart-суспільства» в контексті історичної еволюції сучасного світу: теоретико-концептуальний контекст. Гілея. 2017. Вип. 116. С. 128–133.
Amran M., Kutty F., Surat S. Creative problem-solving (CPS) skills among university students. Creativ. Educ. 2019. № 10. P. 3049–3058. URL: https://www.scirp.org/journal/ paperinformation.aspx?paperid=96794.
Bridges D. Transferable skills: a philosophical perspective. Stud. High Educ. 1993. № 18 (1). P. 43–52.
Razzetti G. The Meta Skills You Need to Thrive in the 21st Century. 2018. URL:https://www.fearlessculture.design/blog-posts/the-metaskills-you-need-to-thrive-in-the-21st-century
Maisiri W., Van Dyk L. Industry 4.0 skills: A perspective of the South African manufacturing industry. SA Journal of Human Resource Management. 2021. Р. 1-9.
Мандро Л. «Soft skills» та «meta skills» як основа фахового зростання соціальних працівників. Science and Education. 2022. № 3. С.31-35.
Муравйова І.О., Мар’янко Я.Г., Осадча А.О. Soft skills у сучасних реаліях української освіти. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип.32. С.108-112.
Soft skills: універсальні навички європейського рівня. URL: https://ode.dcz.gov.ua/publikaciya/soft-skills-universalni-navychky-yevropeyskogo-rivnya
Кочубей Т., Ткачук Ю. Соціальні навички soft skills у системі компетентностей майбутніх соціальних працівників. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/soc_robota_soc_osvita/2021_2/7.pdf.