КОНТРОЛЬ ЯКОСТІ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Петро Петрович Нога Полтавський юридичий інститут Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, Україна https://orcid.org/0000-0001-9613-0181

DOI:

https://doi.org/10.21564/2786-7811.3.287948

Ключові слова:

контроль якості лікарських засобів, якість лікарських засобів, лікарські засоби

Анотація

Автором досліджені системи державного контролю якості лікарських засобів провідних країн Європи (держав-членів ЄС) та США. Проаналізовано зарубіжний досвід проведення перевірок таких країн як: Великобританія, Хорватія, Латвія, Польща. Встановлено, що вітчизняна система держлікконтролю є більш справедливою та ризик-орієнтованою (оскільки, на відмінну від Польщі, відбір зразків направлений, в першу чергу, на ті лікарські засоби, які перебувають в обігу з порушенням чинного законодавства; періодичність проведення перевірок в Україні диференційована залежно від ступеня ризику господарської діяльності на відміну від Великобританії, Хорватії, Латвії; розподіл витрат в Україні на проведення лабораторного дослідження залежить від результатів лабораторного дослідження якості лікарських засобів, у Великобританії всі витрати несуть підприємці тощо). Встановлено, що в Україні побудовано ефективну систему державного контролю якості лікарських засобів, яка не поступається системі контролю якості таким країнам як Хорватія та Польща. Зокрема, встановлено, що статус, структура, повноваження суб’єктів контролю в Україні, Хорватії та Польщі ідентичні, як і процедура інспектування та відбору зразків. В деяких питаннях українське законодавство навіть випереджає за розвитком законодавство вищенаведених країн (це стосується ризик-орієнтованості системи державного контролю якості лікарських засобів, посилення захисту прав суб’єктів господарювання під час інспектування, справедливості у питанні розподілу витрат на лабораторні дослідження між підприємствами та державою). Обґрунтовано необхідність у створенні системи захисту прав споживачів у фармацевтичні сфері, яка на сьогодні фактично відсутня в Україні. Такі обґрунтування спираються на зарубіжний досвід Франції, Німеччини, Данії. Пропозиція полягає в створенні можливості фізичних осіб у разі обґрунтованої підозри щодо неякісності придбаного лікарського засобу звернутися до територіальних органів Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками для проведення його лабораторного аналізу. За результатами експертних висновків щодо неякісності фармацевтичної продукції Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками матиме всі підстави для проведення позапланової перевірки, а фізична особа – докази для судового захисту свої прав. Встановлено, що процедура інспектування та відбору зразків лікарських засобів для лабораторного аналізу в Польщі та Україні ідентичні.

Посилання

Романенко К.В. Державний контроль якості лікарських засобів в Україні URL: http://www.health.gov.ua/www.nsf/16a436f1b0cca21ec22571b300 253d46/1807453ebfce1a72c225814700402f28/%24FILE/_g0n20brg5ts2us1f20mpgbp05vgg0bk05to2uo1f00nmgbp85tk2uk1fe_.pptx&prev=search (дата звернення: 12.12.2022). 2. Expanded access to quality medicines and vaccines is critical to achieving universal health (The Pan American Health Organization) URL: http://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=12683%3Aexpanded-access-quality-medicines-vaccines-critical-achieving-universal-health& Itemid=135&lang=fr (дата звернення: 29.09.2022).

Маліченко В. С. Міжнародно-правові механізми забезпечення безпеки обігу лікарських засобів : автореф. дис. … канд. Юрид. наук. – Москва, 2015. 30 с.

Nadzór nad jakością. URL: https://www.gif.gov.pl/pl/nadzor/nadzor-nad-jakoscia/485,Nadzor-nad-jakoscia.html (дата звернення: 22.10.2022).

About HALMED. URL: http://www.halmed.hr/en/O-HALMED-u/ (дата звернення: 22.10.2022).

Brunner D. Pharmaceutical Inspection Co-operation Scheme (PIC/S). The Quality Assurance Journal. 2004. №8. Р. 207–211.

Регуляторний орган Хорватії інспектував українського виробника ліків. URL: http://region.diklz.gov.ua/control/ifr/uk/publish/article/1082975 (дата звернення: 26.09.2022).

Юрченко Н. Оборот неякісних ліків зупиняється за 48 годин - голова держлікслужби. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-health/1213483-oborot_neyaksnih_lkv_zupinyatsya_za_48_godin___golova_derglkslugbi_1025054.html (дата звернення: 27.09.2022).

органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (за даними Державної регуляторної служби України). URL: http://www.drs.gov.ua/state_supervision/perelik-organiv-derzhavnogo-naglyadu-kontrolyu-na-yaki-ne-poshyryuyetsya-diya-zakonu-ukrayiny-pro-tymchasovi-osoblyvosti-zdijsnennya-zahodiv-derzhavnogo-naglyadu-kontrolyu-u-sferi-gospodarskoyi-diyaln/ (дата звернення: 11.11.2022).

Немченко А. С. Забезпечення якості лікарських засобів в процесі оптової і роздрібної реалізації. URL: http://economica.nuph.edu.ua/wp-58

content/uploads/files/Lectures-OEPH1/lecture_1.11_Quality_assurance_2022.pdf (дата звернення: 20.11.2022).

Черковська Л. Г., Авраменко Л. О., Скорина Д. Ю., Берест Г.Г., Шарапова Т.М., Малюгіна О.О. Якість, стандартизація та сертифікація. Запоріжжя: Видавництво Запорізького державного медичного університету, 2016. 117 с.

Нововведення у сфері державного нагляду та контролю URL: http://www.drs.gov.ua/press-room/novovvedennya-u-sferi-derzhavnogo-naglyadu-ta-kontrolyu-za-diyalnistyu-sub-yektiv-gospodaryuvannya/?print_page=true (дата звернення: 20.11.2022).

Артюх О.В. Принципи контролю: проблематика визначення. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2016. № 6. С. 20-25.

До відома споживачів лікарських засобів (за даними статистики Держлікслужби). URL: http://www.diklz.gov.ua/control/main/uk/publish/article/ 1019253;jsessionid=642E94E67F28D1C4462C533FCC34D7AD (дата звернення: 20.11.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-06

Номер

Розділ

Статті